Co tema da
crise económica ando moi confundido, asombrado e sorprendido. Confundido, porque
non me é doado comprender o que está pasando desde hai xa catro anos na
economía mundial, especialmente no mundo das grandes empresas, bancos,
axencias, que negocian cos cartos confiados
polos aforradores, accionistas e investidores.
A palabra magnates está demasiado próxima á palabra mangantes.
Tamén estou
asombrado pola chea de movementos que teñen os cartos. Non recordo terme parado
a pensar que os estados e as súas institucións intermedias, autonomías e
concellos, tamén andan “ao fiado”, como
andaba a miña familia nos anos cincuenta, cando a duras penas o xornal de meu
pai chegaba para o aluguer da vivenda e para o pan de cada día. De neno non
fixen buracos no cinto para apertalo porque os pantalóns infantís tiñan
tirantes. E por iso os pantalóns, por frouxos que estivesen, non caían. Aí é onde aparece sempre con ollos
de mal durmir a “prima de risco”, unha
parente que se nos meteu na casa e devora os nosos bens facendo imposible que
cheguemos con sosego a fin de mes. É tan aproveitada que nin sequera nos
permite vivir “ao fiado”.
Pero a miña
sorpresa está na diferenza de comportamento
entre os que poden e os que non poden. Os que non poden pérdeno todo: o
negocio familiar, o emprego, o salario,
as compensacións do desemprego, a vivenda hipotecada, as garantías sociais. E
sen embargo reciben o apoio para resistir dos que están na mesma situación ou
ameazados por ela. Son as familias, os veciños, os amigos, os que axudan,
soportan e comparten as dificultades e
avivecen a fráxil confianza de que “isto pasará, xa verás como pasará”. O que
economicamente ten menos poder e perde os medios de subsistencia, traballo,
aforriños, vivenda, etc, comparte e ofrece solucións eficaces de acollida, axuda,
subsistencia.
¿E os que
poden? Os comparativamente poucos que moven centos e miles de millóns de euros
e empobrecen á tanta xente e a deixan sen traballo e lle dan navalladas á súa
esperanza, eses andan afanados en apuntalar o sistema. “A crise é sistémica”,
din. E para apuntalar o sistema,
empéñanse en tantos millóns que xa perdemos a conta. E para que iso resulte
eficaz teñen que seguir facendo axustes, recortes, dorosas navalladas no
benestar. Eu, sorprendido, digo para min, pois non me atrevo a dicilo en voz
alta, non vaia ser que os listos se rían de min, digo: Pero ¿qué é o que ten o sistema de bo? ¿Non será
mellor deixalo caer? O euro debe de ser clave para Europa, claro, pero é unha
desgraza para Africa, por exemplo, e para o aire limpo e as augas da Terra, e
polo tanto da humanidade. Empobrecendo todos un pouco en Europa seguro que
moitos máis vivirían mellor noutras partes do mundo. Cando os cristiáns
afirmamos que “outro mundo é posible” e pensamos no reinado de Deus e na súa
xustiza, dicimos, en primeiro lugar, que
todo isto da economía mundial é unha verdadeira trapallada onde os
poderosos teceron unha arañeira que paraliza as persoas e devora a
felicidade e a esperanza de construíla
en común. E, feito este xuízo sobre a lamentable xestión do Banco Mundial,
Fondo Monetario Internacional, Banco Central Europeo, Organizacións do
Libre (¡?) Comercio, os grandes bancos
norteamericanos e europeos, os grandes
–pero pouquiños- magnates
(resaltada para que se lea ben), dedicados a apuntalar o sistema, constatamos que moito é o que teñen que
aprender das súas vítimas, pois entre eles
nin se axudan nin se fían, nin se apoian, e, se chegan a un acordo é despois de complexas conversacións nas que fican
garantidas as súas desconfianzas recíprocas. Os poderosos e os seus atafegos son o mellor exemplo do
que calquera persoa de ben nunca faría. Por algo Cristo nos alertou de que non
é posible “servir a dous señores”.
Onde
hai moito poderío económico esmorece a
fraternidade e reséntese a xustiza. E, se algunha hai, está seriamente
ameazada.
No hay comentarios:
Publicar un comentario